Sulejówek 12-14 marca 2002 r.
Seminarium naukowo-metodyczne „Sens diagnozy edukacyjnej”
Seminarium naukowo-metodyczne „Sens diagnozy edukacyjne” zostało zorganizowane wspólnie z Centralnym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Warszawie.
Zespół programowy seminarium:
Andrzej Krajna, Zofia Kuklińska, Krystyna Sujak-Lesz
Pomysłodawca programu warsztatów: Elżbieta Małkiewicz
W spotkaniu udział wzięli konsultanci i doradcy metodyczni, nauczyciele przedszkoli, edukacji wczesnoszkolnej i klas IV-VI szkoły podstawowej oraz przedstawiciele uczelni.
Kluczowym elementem programu seminarium były warsztaty „Diagnozowanie motywów poznawania świata i uczenia się dziecka w kontekście jego podstawowych potrzeb”.
Wykład wprowadzający wygłosiła Elżbieta Małkiewicz.
Uczestnicy, pracując w trzech grupach warsztatowych:
Przedszkole (moderatorzy: Marta Kochan-Wójcik, Aneta Pereświet-Sołatan)
Edukacja wczesnoszkolna (moderatorzy: Aleksandra Chybicka, Marzena Tkocz)
Szkoła podstawowa, kl. IV-VI (moderatorzy: (Elżbieta Małkiewicz, Joanna Piskorz)
− sporządzili mapę motywów poznawania świata i uczenia się dzieci w różnych fazach rozwojowych oraz rozważając problem: „Jak wykorzystać wiedzę o potrzebach i motywach do zwiększenia efektywności działań dydaktycznych?” – opracowali wskazówki dla nauczycieli.
Część warsztatową zakończył wykład Elżbiety Małkiewicz „Diagnoza rozumiejąca w edukacji”. Warsztatom towarzyszyły dyskusje panelowe:
Sens diagnozy edukacyjnej. Przegląd stanowisk
Perspektywy i kierunki dalszych prac nad diagnozowaniem osiągnięć edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Dorobek seminarium został opublikowane w książce „Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna” [więcej:]