więcej informacji...
Doktor nauk fizycznych z uprawnieniami do nauczania fizyki w szkole.
Studiował także filozofię w Uniwersytecie Wrocławskim. Dyrektor Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego.
Pracuje w Uniwersytecie Wrocławskim jako nauczyciel akademicki od 1973 r.
Został powołany przez Ministra Edukacji Narodowej na eksperta ds. awansu zawodowego nauczycieli i aktywnie uczestniczył w procedurze nadawania stopni nauczyciela dyplomowanego.
Leszek Ryk był współtwórcą koncepcji Centrum Podyplomowego Kształcenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych UWr., w którym w latach 1999-2000 pełnił funkcję kierownika.
Współtworzył koncepcję ogólnouniwersyteckiego Centrum Edukacji Nauczycielskiej UWr. i w momencie jego uruchomienia, w lipcu 2000 r., został powołany na stanowisko dyrektora tej jednostki. W grudniu 2001 r. został wybrany Wicemarszałkiem Województwa Dolnośląskiego. Od października 2002 r. do sierpnia 2004 r. był Członkiem Zarządu Województwa Dolnośląskiego. Pełniąc te funkcje odpowiadał m.in. za edukację, naukę, kulturę, sport i turystykę, politykę społeczną. W 2002 r. został Radnym Sejmiku Województwa Dolnośląskiego a od września 2004 r. — ponownie dyrektorem CEN UWr.
Brał aktywny udział w pracach zespołu koordynacyjnego programu DONAPP przy Departamencie Doskonalenia Nauczycieli MENiS. Jest członkiem zespołu redakcyjnego kwartalnika naukowo-metodycznego Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej, który ukazuje się od 2000 r.
Na dorobek publikacyjny Leszka Ryka składają się 3 monografie i 68 artykułów naukowych z zakresu dydaktyki szkoły wyższej, dydaktyki fizyki, historii i metodologii fizyki (opublikowane w kraju i za granicą) oraz publikacje o charakterze popularyzatorskim. Ponadto jest redaktorem książki naukowo-metodycznej Edukacja zawodoznawcza i edukacja projakościowa w szkole (Wrocław, 2005) oraz recenzentem wielu publikacji.
Za swoją pracę był wielokrotnie nagradzany przez Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego (m.in. za kierowanie CEN UWr. w 2001 i 2002 r.). Uzyskał także indywidualną naukową nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za monografię Metodologiczne modele powstawania teorii w fizyce (Ossolineum 1984). Został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, a także w roku 2005 — Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
W latach 1986-1990 kierował grupą tematyczną VI Dydaktyka fizyki w ramach Resortowego Programu Badań Podstawowych Unowocześnienie procesu dydaktycznego model dydaktyk szczegółowych oraz tematem badawczym V 1.3 Przedmioty ogólne i humanistyczne w kształceniu nauczycieli fizyki.
W latach 1995-1999 był pełnomocnikiem Kuratora Oświaty ds. merytorycznych w Wojewódzkim Zespole Egzaminacyjnym (m.in. ds. Nowej Matury) oraz członkiem Wojewódzkiej Komisji Egzaminacyjnej ds. Specjalizacji Zawodowej Nauczycieli w Legnicy.
Był również współautorem nowatorskich badań nad uzdolnieniami fizykalnymi dzieci, prowadzonych w województwie legnickim w latach 1995-1997 na populacji ok. 6000 uczniów klas IV i V. Wstępne rezultaty tych badań zostały przedstawione w pracy Uzdolnienia fizykalne uczniów (WODN, Legnica 1996).
Leszek Ryk jest zaangażowany w kształcenie i doskonalenie nauczycieli. Był m.in. współautorem koncepcji 12 studiów podyplomowych (i kierownikiem dwóch z nich), autorem szczegółowych programów i prowadzącym zajęcia poświęcone problemom dydaktyki fizyki i przyrody oraz etyce zawodu nauczyciela na studiach podyplomowych prowadzonych przez Uniwersytet Wrocławski.
W ostatnich latach był współtwórcą koncepcji, komitetów programowych oraz członkiem komitetów programowo-organizacyjnych kilku konferencji naukowych i naukowo-metodycznych. Brał i bierze udział różnych międzynarodowych, ogólnopolskich i regionalnych inicjatywach oraz programach istotnych dla kształcenia nauczycieli. Jest promotorem kilkunastu prac magisterskich i licencjackich z zakresu dydaktyki fizyki.
Osiągnięcia zawodowe opisane w:
⇒ Kochan-Wójcik, A. Krajna, E. Małkiewicz, L. Ryk, K. Sujak-Lesz, M. Tkocz, Nowi nauczyciele na nowe czasy. Z doświadczeń kształcenia nauczycieli w Uniwersytecie Wrocławskim 2000-2005. Wyd. MarMar, CEN UWr, Wrocław 2005.
ISBN 83-87196-75-4.
⇒ Kształcenie nauczycieli fizyki w Uniwersytecie Wrocławskim w latach 1968-2017. Ujęcie instytucjonalne, pod red. A. Krajny i L. Ryka, Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2017.
ISBN 978-83-7977-278-0.
Publikacje w rejestrze Biblioteki UWr