Dyrektor CEN
doc. dr Leszek Ryk
+48 71 375 93 47
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Doktor nauk fizycznych z uprawnieniami do nauczania fizyki w szkole.
Studiował także filozofię w Uniwersytecie Wrocławskim. Dyrektor Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego.
Pracuje w Uniwersytecie Wrocławskim jako nauczyciel akademicki od 1973 r.
Został powołany przez Ministra Edukacji Narodowej na eksperta ds. awansu zawodowego nauczycieli i aktywnie uczestniczył w procedurze nadawania stopni nauczyciela dyplomowanego.
Leszek Ryk był współtwórcą koncepcji Centrum Podyplomowego Kształcenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych UWr., w którym w latach 1999-2000 pełnił funkcję kierownika.
Współtworzył koncepcję ogólnouniwersyteckiego Centrum Edukacji Nauczycielskiej UWr. i w momencie jego uruchomienia, w lipcu 2000 r., został powołany na stanowisko dyrektora tej jednostki. W grudniu 2001 r. został wybrany Wicemarszałkiem Województwa Dolnośląskiego. Od października 2002 r. do sierpnia 2004 r. był Członkiem Zarządu Województwa Dolnośląskiego. Pełniąc te funkcje odpowiadał m.in. za edukację, naukę, kulturę, sport i turystykę, politykę społeczną. W 2002 r. został Radnym Sejmiku Województwa Dolnośląskiego a od września 2004 r. — ponownie dyrektorem CEN UWr.
Brał aktywny udział w pracach zespołu koordynacyjnego programu DONAPP przy Departamencie Doskonalenia Nauczycieli MENiS. Jest członkiem zespołu redakcyjnego kwartalnika naukowo-metodycznego Edukacja przyrodnicza w szkole podstawowej, który ukazuje się od 2000 r.
Na dorobek publikacyjny Leszka Ryka składają się 3 monografie i 68 artykułów naukowych z zakresu dydaktyki szkoły wyższej, dydaktyki fizyki, historii i metodologii fizyki (opublikowane w kraju i za granicą) oraz publikacje o charakterze popularyzatorskim. Ponadto jest redaktorem książki naukowo-metodycznej Edukacja zawodoznawcza i edukacja projakościowa w szkole (Wrocław, 2005) oraz recenzentem wielu publikacji.
Za swoją pracę był wielokrotnie nagradzany przez Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego (m.in. za kierowanie CEN UWr. w 2001 i 2002 r.). Uzyskał także indywidualną naukową nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za monografię Metodologiczne modele powstawania teorii w fizyce (Ossolineum 1984). Został odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, a także w roku 2005 — Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
W latach 1986-1990 kierował grupą tematyczną VI Dydaktyka fizyki w ramach Resortowego Programu Badań Podstawowych Unowocześnienie procesu dydaktycznego model dydaktyk szczegółowych oraz tematem badawczym V 1.3 Przedmioty ogólne i humanistyczne w kształceniu nauczycieli fizyki.
W latach 1995-1999 był pełnomocnikiem Kuratora Oświaty ds. merytorycznych w Wojewódzkim Zespole Egzaminacyjnym (m.in. ds. Nowej Matury) oraz członkiem Wojewódzkiej Komisji Egzaminacyjnej ds. Specjalizacji Zawodowej Nauczycieli w Legnicy.
Był również współautorem nowatorskich badań nad uzdolnieniami fizykalnymi dzieci, prowadzonych w województwie legnickim w latach 1995-1997 na populacji ok. 6000 uczniów klas IV i V. Wstępne rezultaty tych badań zostały przedstawione w pracy Uzdolnienia fizykalne uczniów (WODN, Legnica 1996).
Leszek Ryk jest zaangażowany w kształcenie i doskonalenie nauczycieli. Był m.in. współautorem koncepcji 12 studiów podyplomowych (i kierownikiem dwóch z nich), autorem szczegółowych programów i prowadzącym zajęcia poświęcone problemom dydaktyki fizyki i przyrody oraz etyce zawodu nauczyciela na studiach podyplomowych prowadzonych przez Uniwersytet Wrocławski.
W ostatnich latach był współtwórcą koncepcji, komitetów programowych oraz członkiem komitetów programowo-organizacyjnych kilku konferencji naukowych i naukowo-metodycznych. Brał i bierze udział różnych międzynarodowych, ogólnopolskich i regionalnych inicjatywach oraz programach istotnych dla kształcenia nauczycieli. Jest promotorem kilkunastu prac magisterskich i licencjackich z zakresu dydaktyki fizyki.
Osiągnięcia zawodowe opisane w:
⇒ Kochan-Wójcik, A. Krajna, E. Małkiewicz, L. Ryk, K. Sujak-Lesz, M. Tkocz, Nowi nauczyciele na nowe czasy. Z doświadczeń kształcenia nauczycieli w Uniwersytecie Wrocławskim 2000-2005. Wyd. MarMar, CEN UWr, Wrocław 2005.
ISBN 83-87196-75-4.
⇒ Kształcenie nauczycieli fizyki w Uniwersytecie Wrocławskim w latach 1968-2017. Ujęcie instytucjonalne, pod red. A. Krajny i L. Ryka, Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2017.
ISBN 978-83-7977-278-0.
dr Marta Kuty-Pachecka
adiunkt
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Jest doktorem nauk humanistycznych, magistrem psychologii, filozofii w zakresie komunikacji społecznej, posiada uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela. Ukończyła czteroletnie szkolenie z psychoterapii poznawczo-behawioralnej pod kierownictwem dr Agnieszki Popiel i dr Ewy Pragłowskiej. Jest certyfikowanym Terapeutą Poznawczo-Behawioralnym Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej (PTTPB). Ukończyła szkolenie z zakresu dialektycznej terapii behawioralnej oraz terapii akceptacji i zaangażowania. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej. Stale podnosi swoje kwalifikacje zawodowe biorąc czynny udział w konferencjach naukowych z zakresu psychiatrii, psychologii klinicznej, psychoonkologii i psychodermatologii. Od 2013 roku pracuje w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na stanowisku starszego wykładowcy w Zespole Psychologów.
Pełnione funkcje:
Prowadzone zajęcia:
Zainteresowania badawcze: psychologia kliniczna, zagadnienie zdrowia i choroby w ujęciu holistycznym, koncepcja zaburzeń psychosomatycznych, psychiatria dzieci i młodzieży, psychoterapia poznawczo-behawioralna.
Publikacje w rejestrze Biblioteki UWr
Jest doktorem nauk humanistycznych, adiunktem, magistrem psychologii, filozofii w zakresie komunikacji społecznej, posiada uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela. Ukończyła czteroletnie szkolenie z psychoterapii poznawczo-behawioralnej pod kierownictwem dr Agnieszki Popiel i dr Ewy Pragłowskiej. Jest certyfikowanym Terapeutą Poznawczo-Behawioralnym Polskiego Towarzystwa Terapii Poznawczo-Behawioralnej (PTTPB). Ukończyła szkolenie z zakresu dialektycznej terapii behawioralnej oraz terapii akceptacji i zaangażowania. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej. Stale podnosi swoje kwalifikacje zawodowe biorąc czynny udział w konferencjach naukowych z zakresu psychiatrii, psychologii klinicznej, psychoonkologii i psychodermatologii. Od 2013 roku pracuje w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na stanowisku starszego wykładowcy w Zespole Psychologów.
Pełnione funkcje:
Prowadzone zajęcia:
Zainteresowania badawcze: psychologia kliniczna, zagadnienie zdrowia i choroby w ujęciu holistycznym, koncepcja zaburzeń psychosomatycznych, psychiatria dzieci i młodzieży, psychoterapia poznawczo-behawioralna.
Absolwentka studiów psychologicznych w Instytucie Psychologii na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Posiada uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela, które uzyskała na studiach podyplomowych Przygotowanie Pedagogiczne (Wydział Nauk Pedagogicznych DSW we Wrocławiu). Ukończyła studia podyplomowe Psychologiczne wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży z trudnościami. Od 2017 roku pracuje w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na stanowisku starszego wykładowcy w Zespole Psychologów.
Zainteresowania naukowe i pozanaukowe: tematyka wartości, zagadnienia związane z bezpieczeństwem w szkole, szczególnie z pierwszą pomocą.
Pełnione funkcje:
Prowadzone zajęcia:
Publikacje w rejestrze Biblioteki UWr
Posiada tytuł magistra psychologii oraz magistra stosunków międzynarodowych w zakresie komunikacji międzynarodowej. Od 2018 roku pracuje w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na stanowisku starszego wykładowcy w Zespole Psychologów.
Prowadzone zajęcia:
• Psychologia dla nauczycieli
• Psychologia dla nauczycieli gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych
Publikacje w rejestrze Biblioteki UWr
Ukończyła studia na kierunku psychologia w Uniwersytecie Humanistycznospołecznm SWPS, posiada uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela. Uczęszczała na podyplomowe studia SGH Warszawa - Menedżer kultury. Od 2018 roku pracuje w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na stanowisku wykładowcy w Zespole Psychologów.
Prowadzone zajęcia:
Jest magistrem psychologii, magistrem filologii polskiej ze specjalnością nauczania języka polskiego jako obcego a także specjalistą logopedą. Od 2018 roku pracuje w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na stanowisku starszego wykładowcy w Zespole Psychologów.
Prowadzone zajęcia:
Ukończyła na Uniwersytecie Wrocławskim studia psychologiczne oraz Kwalifikacyjne Studia Podyplomowe Przygotowanie do Zawodu Nauczyciela, a także Studium Socjoterapii, Profilaktyki i Promocji Zdrowia we Wrocławskiej Pracowni Psychoedukacji i Terapii „Plus” Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Od 2014 roku jest wykładowcą w Centrum Edukacji Nauczycielskiej, w latach 2016-2018 pełniła rolę Sekretarza Seminarium. Tworzyła programy zajęć rozwijających kompetencje miękkie i dydaktyczne dla doktorantów m.in. z zakresu autoprezentacji i radzenia sobie ze stresem, współtworzyła program przedmiotu Bezpieczeństwo w szkole, prowadziła także szkolenia dla pracowników Uniwersytetu Wrocławskiego (współpraca CEN ze Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych; projekt DOBRA KADRA). Ukończyła liczne szkolenia i kursy w obszarze kompetencji osobistych i interpersonalnych. Praktykę w zawodzie psychologa zdobywała w placówkach oświatowych i opiekuńczych we Wrocławiu, a w roli trenera lub wychowawcy w licznych organizacjach pozarządowych w całej Polsce (m.in. Fundacja Bullerbyn, Fundacja REA, Uniwersytet Dzieci). Realizuje szkolenie psychoterapeutyczne w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej, prowadzi terapię indywidualną, par i rodzin w nurcie systemowym.
Aktualnie prowadzone zajęcia:
Zainteresowania: rozwój w ciągu całego życia, myślenie systemowe szczególnie w kontekstach terapii, edukacji i wychowania
Publikacje:
Anxiety, depression and health locus of control in secondary school students during the COVID-19 pandemic; Marta Kuty-Pachecka, Monika Kozłowska, Karolina Skórska, Katarzyna Gucwa, Magdalena Trzebińska, Patrycja Stępień-Grzelak, Ewa Żurawska; Psychiatria i Psychologia Kliniczna 2020, 20 (4), p. 219–23
Publikacje w rejestrze Biblioteki UWr
Jest absolwentem psychologii na Uniwersytecie Wrocławskim i Studium Literacko-Artystycznego przy Uniwersytecie Jagiellońskim. Prowadzi kurs pisania opowiadań w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr, a także zajęcia z psychologii sportu w Wyższej Szkole Sportu we Wrocławiu. Do zespołu psychologów w Centrum Edukacji Nauczycielskiej UWr dołączył w 2023 roku.
+48 71 375 94 94
+48 71 375 92 68
doktor nauk humanistycznych, adiunkt
magister pedagogiki z uprawnieniami do wykonywania zawodu nauczyciela.
Od 2012 roku pracuje w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na stanowisku adiunkta w Zespole Pedagogów.
Pełnione funkcje:
Prowadzone zajęcia:
Publikacje w rejestrze Biblioteki UWr
Dodatkowe informacje:
Przez 11 lat pracowała w przedszkolu i szkole podstawowej na stanowisku nauczyciela. Uzyskała stopień nauczyciela mianowanego.
magister psychologii
specjalista z zakresu emisji głosu (ukończone studia podyplomowe „Emisja głosu” w Uniwersytecie Wrocławskim).
Od 2000 roku pracuje w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na stanowisku starszego wykładowcy w Zespole Pedagogów.
Pełnione funkcje:
Prowadzone zajęcia:
Publikacje w rejestrze Biblioteki UWr
Dodatkowe informacje:
Zainteresowania naukowe: uwarunkowania, korelaty i konsekwencje uznawania i realizowania przez człowieka wartości – obecnie w obszarze pedagogiki szkoły i pedeutologii;
Badania prowadzone wśród studentów (przyszłych nauczycieli), nauczycieli i uczniów.
Wybrane publikacje: Przegląd aktualnych tendencji w badaniach biograficznych w obrębie nauk społecznych (z Chmielewską-Łuczak D.), W: Na tropach psychologii jako nauki humanistycznej, red. M. Straś-Romanowska, PWN, Warszawa – Wrocław 1995; Rozumienie przez nauczycieli pojęć: zaufanie, męstwo, cierpliwość i dalekowzroczność, W: Męstwo i długomyślność jako sprawności moralne w wychowaniu, red. nauk. I. Jazukiewicz, WN USz., Szczecin 2015; Preferencje aksjologiczne nauczycieli a postrzeganie wartości przez uczniów, Forum Pedagogiczne 2016, nr 2, cz. 1.
W latach 2001-2006 udział w ogólnopolskim cyklu konferencji dotyczących pomiaru edukacyjnego; od 2011 systematyczny czynny udział w konferencjach naukowych z cyklu Sprawności Moralne w Wychowaniu organizowanych przez Uniwersytet Szczeciński; w 2015 referat w ramach Międzynarodowej Konferencji Naukowej Kształcenie moralno-etyczne i kompetencje: zadania systemu oświatowego w nowoczesnym społeczeństwie zorganizowanej w Warszawie na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Absolwentka Stacjonarnych Studiów Doktoranckich Pedagogiki w Uniwersytecie Wrocławskim. Wieloletni pracownik w publicznych i niepublicznych placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Członek Wrocławskiego Towarzystwa Opieki nad Więźniami.
Od 2018 roku pracuje w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na stanowisku starszego wykładowcy w Zespole Pedagogów.
magister pedagogiki (kierunek edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną)
magister muzykoterapii
certyfikowany tutor akademicki
Od 2020 roku pracuje w Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na stanowisku wykładowcy w Zespole Pedagogów.
Prowadzone zajęcia:
Publikacje w rejestrze Biblioteki UWr
Dodatkowe informacje:
Współpracowała ze Stowarzyszeniem „Kamienna Tęcza” na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz z Fundacją Pozytywka Autorskie Centrum Integracji i Edukacji. Przez 6 lat pracowała w przedszkolu na stanowisku pedagoga oraz prowadziła zajęcia muzyczne.
magister pedagogiki (kierunki: pedagogika specjalna, resocjalizacja, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza) z uprawnieniami do wykonywania zawodu nauczyciela.
Od 2000 roku pracuje na stanowisku starszego wykładowcy w Zespole Pedagogów w Centrum Edukacji Nauczycielskiej UWr
Pełnione funkcje:
Prowadzone zajęcia:
Nauczanie uniwersyteckie (doktoranci):
+48 71 375 92 68
magister prawa
magister historii z uprawnieniami do wykonywania zawodu nauczyciela
starszy specjalista ds. planowania zajęć dydaktycznych i obsługi administracyjnej
Publikacje w rejestrze Biblioteki UWr
Dodatkowe informacje:
Szkolenia z informatycznych systemów Uniwersytetu Wrocławskiego: USOS, IRKA, TETA
Zagraniczne wyjazdy szkoleniowe w ramach programu UE Erasmus:
2014 r. University of Lapland
2015 r. Akdeniz University
2017 r. Sodertorn University
magister geologii
specjalista
Dodatkowe informacje:
2014/2015
Studia Podyplomowe „Kadry i Płace”
2014 r.
Cykl szkoleń z systemu USOS
Szkolenie „Uznawanie efektów uczenia się zdobytych poza uczelnią”
mgr Andrzej Krajna
magister filologii polskiej z uprawnieniami do wykonywania zawodu nauczyciela
Publikacje w rejestrze Biblioteki UWr
Dodatkowe informacje:
Osiągnięcia zawodowe opisane w:
⇒ Kochan-Wójcik, A. Krajna, E. Małkiewicz, L. Ryk, K. Sujak-Lesz, M. Tkocz, Nowi nauczyciele na nowe czasy. Z doświadczeń kształcenia nauczycieli w Uniwersytecie Wrocławskim 2000-2005. Wyd. MarMar, CEN UWr, Wrocław 2005.
ISBN 83-87196-75-4.
⇒ Kształcenie nauczycieli fizyki w Uniwersytecie Wrocławskim w latach 1968-2017. Ujęcie instytucjonalne, pod red. A. Krajny i L. Ryka, Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2017.
ISBN 978-83-7977-278-0.
UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Centrum Edukacji Nauczycielskiej
50-205 Wrocław,
ul. Cybulskiego 30
telefon: +48 71 375 92 68
fax: +48 71 375 94 96
cen@uwr.edu.pl